De omzet van online shopping stijgt ook in 2014. Uit het onderzoek van Blauw Research in opdracht van Thuiswinkel.org blijkt daarnaast dat de consumenten steeds vaker kleine bestellingen plaatsen. Er wordt meer besteed, maar het gemiddeld besteedde bedrag daalt. Kortom, er zijn meer betaalmomenten, maar hoe krijg jij meer herhalingsaankopen?

Start direct bij de eerste aanschaf
Het verkrijgen van herhalingsaankopen begint al na het eerste daadwerkelijke betaalmoment. Dat betekent dus sowieso een goed geïnformeerde afhandeling van de eerste aankoop en levering volgens afspraken. Goede service en werken volgens afspraken is de eerste stap naar klantenbinding.

Binding
Een tevreden klant is eerder geneigd om bijvoorbeeld een review te geven over jouw webshop. Vergeet daarbij ook niet te vragen om een mening over de gekochte webshop producten. Vragen of onduidelijkheden die hieruit voortkomen, zijn prima content. Content voor social media of digitale nieuwsbrieven waardoor u de conversatie kunt aangaan met uw doelgroep(en).

Segmentatie
Al uw klanten hebben niet een en hetzelfde profiel. Zorg er zodoende voor dat u de diverse klanten in de juiste segmenten stopt. Middels de conversatie en social media kunt u deze data verrijken, waardoor u uw klanten steeds specifieker én dus beter kunt bedienen én informeren. Dat maakt het aantrekkelijk voor de klant om zonder concurrentieblik, wederom bij zijn vertrouwde webwinkel te kopen.

Kantoor E-commerce
Dit blog van mijn hand is ook gepubliceerd via Kantoor Ecommerce, een blog met berichten over online marketing, design en development gericht op webshops.

Voor een complete versie van de Infographic van Blauw Research, klik hier.