Ze zijn kort, flitsend en duidelijk. De nieuwe branding commercials van Wehkamp. De (slag)kracht van deze ‘grote jongen’ ligt niet alleen in de online kanalen, maar ook offline, als we TV nog zo mogen noemen. Maar dat is een andere discussie. Wehkamp laat zien, naar eigen zeggen, het grootste online warenhuis te zijn. Pure branding, wat alleen is weggelegd voor de grote jongens, toch?

In tegendeel

Eigenlijk is het tegendeel waar. Als kleine speler is het juist belangrijk om online branding te realiseren. Niet alleen gericht op het kenbaar maken van het bestaan van je webshop, maar ook om aan te tonen richting de bezoekers dat je een betrouwbare partij bent. Niet iedereen heeft de reputatie en historie van een Wehkamp, maar dat maakt je niet minder betrouwbaar of ‘echt’.

Kritische blik

Ga eens in de schoenen van de bezoeker aan jouw webshop staan. Stel jezelf dan de vraag wat jij belangrijk vindt als je, als consument, jouw product wilt kopen. Transparantie over de persoon of de onderneming achter de webshop? Meer duidelijkheid over de werking, kwaliteit of herkomst van de producten? Schroom daarnaast ook niet om je klanten of potentiële klanten hun behoeften en meningen te laten ventileren.

Keep it simple

Een mooi voorbeeld is Zomerzoen. Nee, ze halen de kwaliteit niet van Wehkamp, maar is dat altijd nodig? De video zegt meer dan genoeg, waarbij ze handig inspelen op emotie met de gebruikte modellen. Maar bovenal toont men zich transparant als bedrijf.

Kantoor E-commerce
Dit blog van mijn hand is ook gepubliceerd via Kantoor Ecommerce, een blog met berichten over online marketing, design en development gericht op webshops.