Zeeuwse ondernemer wint voor de tweede keer zendtijd via Serious Request

TonS Mosterd en Heerlijkheden uit Zierikzee daagt de STER uit om op zaterdag 2 januari op NPO2 het scherm op zwart te zetten aan het einde van het reclameblok tussen Downton Abbey en Nieuwsuur om 22.00 uur. De Zeeuwse ondernemer Ton Schröer heeft net als in 2013 tijdens Serious Request het hoogste geboden op reclamezendtijd. Twee jaar geleden maakte hij in samenwerking met reclamebureau INDIE Amsterdam een zwarte spot, die net niet helemaal zwart was. Nu is hij vastbesloten 2,5 miljoen tv-schermen in Nederland echt op zwart te krijgen.

Ton Schröer is eigenzinnig en doet dingen graag anders. ,,We maken al meer dan 30 jaar biologische mosterd en sauzen. Ik vind het een leuke uitdaging om bij alles wat we doen, zo zuinig mogelijk om te gaan met energie. Dus draait ons hele productieproces op 100% zonne-energie. Op het dak staan 556 zonnepanelen die onze complete fabriek én onze elektrische auto’s van energie voorzien. In combinatie met allerlei andere maatregelen zijn we op weg om een energieneutraal bedrijf te worden. Maar weet je hoeveel energie het kost om een commercial op te nemen en uit te zenden? Dat is gigantisch. Dus hebben we twee jaar geleden geschiedenis geschreven door gedurende 30 seconden bijna zwart beeld uit te zenden op 2,5 miljoen tv-schermen in Nederland. Door al die tv-schermen op zwart te zetten, bespaarden we maar liefst 500 miljoen Watt. Helaas was de spot toen niet helemaal zwart, want de STER zond aan het einde toch wat licht uit. Wat mij betreft gaan die miljoenen tv’s nu ECHT op zwart! Zouden ze dat lef hebben?’’

Serious request

Creatieve acties om anderen net zo enthousiast te maken
Ton Schröer houdt ervan om mensen uit te dagen. Waar hij ook komt, vertelt hij aanstekelijk enthousiast over zijn levenswerk. ,,In onze ambachtelijke mosterd-, mayonaise- en sauzenmakerij bereiden we elke dag de lekkerste sauzen voor groothandels en restaurants. De recepten zijn decennia oud en van oudsher doorgegeven. Na 38 jaar is ons bedrijf nog springlevend en vol nieuwe ideeën voor de toekomst.’’ Het hoofd van Schröer staat nooit stil en hij komt steeds met andere acties om anderen net zo enthousiast te maken voor duurzame energie. ,,Zo heb ik er mede voor gezorgd dat de Willibrordusschool in Zierikzee zonnepanelen heeft gekregen. Ook promoot en ondersteun ik Zeeuwind – een coöperatie voor windenergie – en de landelijke instapdag voor elektrisch vervoer.’’ Zijn acties blijven niet onopgemerkt. TonS Mosterd en Heerlijkheden is mede daarom ook genomineerd voor de MVO-prijs Schouwen-Duiveland, een award voor bedrijven die succesvol zijn door maatschappelijk verantwoord te ondernemen.

Het houdt niet op bij Zeeland
Ton kijkt tevens over de Zeeuwse grenzen. ,,Al jaren doe ik mee met diverse acties, zoals voor Serious Request. Ook ondersteun ik ondernemers in de Filippijnen en Colombia door de stichting Lend a Hand op onze mosterdpotten te promoten; een crowdfundingsproject waarbij zij geld kunnen lenen om hun bedrijf te laten groeien. Elke positieve handeling of gedachte draagt namelijk een beetje bij aan een betere wereld. Iedereen plukt daar weer de vruchten van. Dat is mooi toch?’’